Asiakas: St1

Suunnittelu: Dingle

Mediatoimisto: Dingle

Tuotanto: Snacksize

Yhteistyössä: Suomen hiihtoliitto

LÄHTÖKOHDAT

St1 on suomalainen energiayhtiö, joka on päättänyt taistella yhdessä asiakkaidensa kanssa ilmastonmuutosta vastaan. Polttoaineiden myynnistä saadut voittovarat sijoitetaan uusiutuvien energiaratkaisujen kehittämiseen, mikä mahdollistaa sananhelinän sijaan konkreettisten ilmastotekojen toteuttamisen. Tätä St1 kutsuu puhtaan voiman vallankumoukseksi.

 

STRATEGIA

Perinteinen vallankumous istuu kuitenkin huonosti suomalaiseen mielenmaisemaan, täällä kun ei rynnätä barrikadeille tai pidetä itsestään mekkalaa. Suomalaiset osallistuvatkin energiavallankumoukseen vähin äänin pienten arkisten valintojen kautta: kuten viemällä biojätteet tai tukemalla St1:sen ilmastohankkeita tankkaamalla asemalla. Voittovarojen, suomalaisen sisun, huippuammattilaisten ja sulan hulluuden avulla St1:n on mahdollista löytää maailmanlaajuisesti toimivia ja skaalautuvia energiaratkaisuja. Siksi St1 poraa päästötöntä geolämpöä kilometrien syvyyksistä, valmistaa polttoainetta jätteistä ja tähteistä sekä tutkii Marokossa, miten hiiltä sidotaan ilmakehästä metsittämällä. Nämä ovat vallankumoustekoja, joilla ilmastonmuutosta voidaan hillitä ja tuottaa fossiilisten polttoaineiden sijasta puhdasta energiaa.

LUOVA IDEA

Suomalainen hiihtäjä, moninkertainen arvokisamitalisti Marjo Matikainen lausui Oberstdorfin MM-kisoissa vuonna 1987 kuuluisat sanat ”Havuja perkele!”, saadakseen suksen pohjaan jäätyneen lumen pois. Sanat iskostuivat kansan syviin riveihin vuosiksi. Noihin samoihin tavallisiin kansanmiehiin ja -naisiin, jotka valinnoillaan hiljaisesti tukevat parempaa tulevaisuutta. Siitä syntyikin ajatus. Miksei modernisoida noita taikasanoja. Vuonna 2019 olympiavoittaja Iivo Niskanen lausuu samat sanat kuvitteellisessa tilanteessa, olympialadulla vuonna 2034. Tällä kertaa merkitys on vain eri: konkreettisten ilmastotekojen tärkeyden korostaminen, jotta lumen sijasta ei jatkossa hiihdetä pelkkien havujen päällä.

TULOKSET

”Havuja perkele!” -nimellä kulkenut, kuukauden pituinen kampanja esitettiin Helsingin sanomien digialustoilla, Finnkinon valkokankaalla, MTV:n ja Ruudun netti-tv -alustoilla sekä somessa Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Kampanjalla saavutettiin alhaisilla katselukertojen hinnoilla mittavat 8,2 miljoonaa bruttokontaktia.

Tunteita herättänyt viesti upposi suomalaisiin tehokkaasti. Videoiden (pituudeltaan 20-40 sekuntia) erinomaisesta pidosta kertoo, että 100 % katselukertoja kertyi peräti 1,85 miljoonaa. Videoiden positiivisesta vastaanotosta kielii myös kampanjaländärille kerätyt 15 000 verkkosivuvierailua, vaikka ensisijaisena tavoitteena oli nimenomaan laaja peitto ja videoiden katselut.

VIDEO VIMEOSSA